Wednesday, August 21, 2019

WHAT IS ILLUMINATI



PENGENALAN

Illuminati  merupakan nama yang merujuk pada beberapa kumpulan, Pada awalnya, istilah tersebut merujuk secara khusus kepada  Bavarian, sebuah pertubuhan rahsia era Pencerahan masyarakat yang ditubuhkan pada 1 Mei 1776. Di zaman moden ini ia digunakan untuk merujuk kepada organisasi yang diiktiraf persekongkolan yang bertindak sebagai bayang-bayang "kuasa di balik takhta", dipercayai mengendalikan urusan dunia melalui kerajaan dan syarikat hari ini. biasanya sebagai inkarnasi moden atau kelanjutan dari Bavarian Illuminati. Dalam konteks ini, Illuminati sering digunakan dalam rujukan New World Order. Banyak teori konspirasi percaya, bahawa Illuminati adalah dalang peristiwa-peristiwa yang akan mendorong pada pembentukan New World Order.



1776

Gerakan ini ditubuhkan pada 1 Mei 1776 di Bavaria, Jerman oleh Jesuit. Jesuit adalah sebuah society 'gereja' yang mengajarkan kepada Adam Weishaupt as founder kepada Illuminati ni. Gerakan terdiri daripada golongan Freethinkers. Illuminati sebelumnya bernama Perfectibilists didirikan oleh Adam Weishaupt (1748-1811) seorang keturunan Yahudi yang lahir dan membesar di Ingolstadt, memiliki latar belakang pendidikan sebagai seorang Jesuit yang lalu menjadi seorang pendeta Katolik dan seterusnya mengorganisasi House of Rothschild. Pada perkembangan selanjutnya, ia beserta organisasi yang dipimpinnya memiliki pandangan-pandangan yang menyimpang (bidaah) dari ajaran rasmi gereja Katolik, sehingga ia diharamkan  oleh gereja dan dikeluarkan dari kelompok gereja kristian. Illuminati adalah orang - orang yang mencari jawapan apa yang disebut agama sebagai misteri Tuhan. Menurut mereka dengan ilmu pengetahuan tidak ada lagi misteri Tuhan, semua ada jawapannya.








Adam Weishaupt


Dalam novel "Angels and Demon" karya Dan Brown; Salah seorang ahli Illuminati yang terkenal adalah Galilei Galileo seorang ahli antropologi yang dikurung dalam rumah seumur hidup oleh gereja akibat membuat pernyataan bahwa pusat alam semesta bukan bumi tapi matahari Pernyataan tersebut dianggap menyinggung gereja kerana secara tidak langsung menyatakan bahwa Tuhan dengan sengaja menempatkan pusat kehidupan di planet lain. Sejak saat itu ahli illuminati diburu oleh para kaum gereja. Mereka diburu dan diberi stamp salib didada mereka baru kemudian dibunuh. Illuminati kemudian bergerak secara underground sebagai sebuah kelompok rahsia yang paling dicari oleh gereja. Ahli Illuminati yang melarikan diri kemudian bertemu dengan kelompok rahsia lainnya iaitu kelompok ahli tukang batu yang bernama Freemasonry  atau lebih digelar sebagai kelompok Mason.

Sejak bergabung dengan organisasi Freemason, puak illuminati menjadi semakin kuat kerana dibantu oleh jaringan organisasi Freemasonry yang tidak menyedari telah dijadikan alat transportasi aman oleh illuminati. Illuminati terus diburu oleh gereja. Mereka dianggap sebagai penyembah syaitan, disebabkan mereka, sama seperti Freemason, memiliki ritual pemujaan kepada "The Great Architect", yang dilambangkan oleh mereka berupa "The Wholeseeing-Eye @ Mata tuhan" yang di 'adaptation' dari legenda Mesiryang merupakan simbol dari Lucifer. Lucifer pulak disebut sebagai syaitan dalam tradisi agama Kristian.


1782

Gerakan Illuminati menyebar dari Denmark sampai ke Portugal, bahkan lebih jauh lagi. Orang-orang Inggeris yang terpengaruh dengan fahaman songsang ini bergabung dengan orang Amerika membangun Loji Columbia di New Work pada tahun yang sama. Seorang bangsawan muda RusiaAlexander Radischev, bergabung di Leipzieg, dan menyebarkan doktrinnya ke kampung halamannya di St. Petersburg. Di Lisbon seorang penyair bernama Claudio Manuel de Costa menjadi anggota. Ketika hijrah ke Brazil beliau mendirikan sebuah cabang dengan dibantu dua orang doktor. Pada tahun 1788 trio ini melancarkan pemberontakan Illuminati yang pertama tetapi pemberontakan itu ditumpas ketika baru saja ditumpas oleh persatuan gereja sedunia.


FREEMASON



Freemason muncul di antara akhir abad ke-16 hingga awal abad ke-17. Pertubuhan ini kini wujud dalam berbagai-bagai bentuk di seluruh dunia, dengan keahliannya dianggarkan sebanyak sekitar lima juta (termasuk sekitar 480,000 orang di EnglandScotland dan Ireland sahaja, serta lebih kurang dua juta orang di Amerika Syarikat).[1][2] Pertubuhan Freemason yang wujud dalam pelbagai bentuk berkongsi prinsip dan pandangan moral dan metafizik yang sama, lazimnya mereka berkongsi kepercayaan kepada satu "Supreme Being".[3]
Asas, unit organisasi tempatan Freemasonry adalah Lodge. The Lodges biasanya diselia dan dikawal di peringkat serantau (biasanya serentak dengan sama ada negeri, wilayah, atau sempadan negara) oleh Grand Lodge atau Grand Orient. Tiada antarabangsa, di seluruh dunia Lodge Grand yang menyelia semua Freemasonry; setiap Grand Lodge adalah bebas, dan mereka tidak semestinya mengenali antara satu sama lain sebagai sah.
Freemason Moden meluas terdiri daripada dua kumpulan pengiktirafan utama. Freemason Biasa menegaskan bahawa jumlah kitab terbuka di rumah persinggahan bekerja, bahawa setiap ahli yang menganut kepercayaan Tuhan, bahawa tidak ada wanita dimasukkan ke wad, dan perbincangan mengenai agama dan politik adalah dilarang. sekarang Freemason Benua adalah istilah umum untuk bidang kuasa "liberal" yang telah membuang beberapa, atau semua, sekatan ini. Salah faham paling kerap adalah Freemason merupakan gerakan yang anti Islam dan memperjuangkan yahudi. Ini adalah tidak benar sama sekali.

No comments:

Post a Comment